- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1482-р «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року»;
- Закон України «Про внесення змін до законодавчих актів України з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу», 6 липня 2010 року № 2442-VІ.
- Укази Президента від 30 вересня 2010 року «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» від 19 травня 2011 року № 588 «Про заходи щодо розв’язання актуальних проблем осіб з обмеженим фізичними можливостями».
- Наказом Міністерства освіти і науки від 01.10.2010 р. № 912 затверджено Концепцію розвитку інклюзивної освіти
- Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 « Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах.
- Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту та Національної академії педагогічних наук України від 23.06.2011 № 623/61 "Про внесення змін до Положення про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації", зареєстрованим у Міністерстві юстиції 06.12.2011 за № 1407/20145
- Міністерством соціальної політики доповнено Класифікатор професій посадою асистента вчителя інклюзивного навчання (наказ Держспоживстандарту від 28.07.2010 р. № 327).
- Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки від 06.12.2010 р. № 1205, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 22 грудня 2010 р. за № 1308/18603.
- Постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2012 р. № 635 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963» введено посаду асистента вчителя до переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників.
- Лист МОНмолодьспорту від 25.09.2012 №1/9-675 «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя». Журнал «Практика управління закладом освіти» № 10, 2012 Типова посадова інструкція асистента вчителя
- Лист МОНмолодьспорту від 28.09.2012 №1/9-694 «Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчанням»,
- Лист МОНмолодьспорту від 26.07.2012 № 1/9-529 «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання».
Інклюзивне навчання Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей. | Інтегроване навчання Інтеграція в освіті - це спільне навчання і виховання дітей, які мають різні сенсорні та інтелектуальні обмеження, та здорових дітей в умовах навчальних закладів, без створення особливих умов для таких дітей. |
Розроблені нормативні документи, в яких прописані механізми запровадження інклюзивного навчання | Стосовно інтегрованого навчання немає достатньої документації |
Асистент вчителя | Не має, може бути допомога вчителя-логопеда та практичного психолога |
Обов’язкова наявність елементів безбар’єрності | Умови універсального дизайну мінімальні |
Кошти (розробляється Програма сприяння розвитку та запровадження інклюзивної форми навчання) | Важко передбачити наявність дитини з інвалідністю (з особливими освітніми потребами) в школі чи класі |
Обмежена кількість дітей в класі | Інтегрованих дітей у класі може бути до 10 осіб, оскільки навчатись за інклюзивною формою повною мірою не можуть діти з дуже важкими функціональними порушеннями |
Менша кількість дітей в класі (20) | Наповненість класу відповідає чинному законодавству (30 чоловік) |
Психолого-соціальний супровід Лист МОНмолодьспорту від 26.07.2012 № 1/9-529 «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання | Психолого-соціальний супровід, немає поки нормативних документів |
Зміна термінології (індивідуальний навчальний план, індивідуальна програма розвитку, індивідуальна навчальна програма, адаптація, модифікація, портфоліо) | Вчаться за відповідними програмами |
Питання «як включати в навчання ?» | Питання «кого інтегрувати ?» |
Коментарi